Auteur: Wim Kater
Dag 22: zaterdag 13 maart 2021  

Weekthema: ๐—ช๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ ๐—ผ๐—บ ๐˜๐—ฒ ๐—ด๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป
Tekstboek Jouw Geld Telt – Hoofdstuk 9 t/m 10

๐—๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ๐—ป๐˜ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ ๐—น๐—ผ๐—ผ๐—ป   

๐—จ๐—ถ๐˜ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—•๐—ถ๐—ท๐—ฏ๐—ฒ๐—น – Deuteronomium 24: 14-15
U mag de arme en behoeftige dagloner, iemand van uw broeders of van de vreemdelingen die in uw land binnen uw poorten is, niet onderdrukken. Op dezelfde dag moet u hem zijn loon geven; de zon mag er niet over ondergaan, want hij is arm en hij verlangt ernaar. Laat hij niet vanwege u de HEERE hoeven aanroepen, want dan zal er zonde in u zijn. 
Lees ook: Jakobus 5:4, Mattheรผs 20: 1-16 
 
Als het gaat om loon komen we vaak op een gevoelig terrein. โ€˜Krijg ik wel wat ik verdien?โ€™ is vaak een vraag die niet zelden leidt tot verkoeling in goede relaties. Als je de bovenstaande bijbelgedeelten leest, zie je hoe God bescherming geeft aan werkgever en werknemer. Hij staat in voor jouw rechten. En jij? Je mag in ontspannenheid de zaken benoemen, wetend dat Hij je Bron en perspectief van leven is, die ook zorg zal dragen voor een eerlijke beloning. In het liefdevolle onderwijs van Deuteronomium zien we dat God bescherming biedt aan de zzp-er die recht heeft op een tijdige uitbetaling. In Mattheรผs zien we dat Jezus opkomt voor de werkgever die eerlijke afspraken maakt met werknemers/ tijdelijke arbeidskrachten. De afspraken zijn helder en met wederzijds goedvinden gemaakt. Op het moment dat er vergeleken wordt begint de ellende. God is de rechtvaardige Werkgever, of je hier op aarde nu werkgever of werknemer bent, als we ons vertrouwen in alles op God stellen, zullen we merken dat in de ontspanning, die dan ontstaat, er veel ruimte komt voor groei. Ook financieelโ€ฆ   

๐—จ๐—ถ๐˜ ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—น๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป
God is rechtvaardig. Op mijn 18e ben ik op mijn knieรซn gegaan en heb mijn leven in Gods handen gelegd. Op die avond in 1994 en in de jaren erna ontdekte ik wat rechtvaardigheid is voor mijn ziel. In de jaren erna verbreedde zich als het ware mijn horizon over de impact van Gods rechtvaardigheid. Eerlijk gezegd had ik altijd een zweem van angst als het ging over de rechtvaardigheid van God. Nu weet ik hoe bevrijdend het is om God als je Rechter te hebben. Waarom deel ik dit onder de titel โ€˜Je verdient een eerlijk loonโ€™? Geld is voor mij nooit een primaire focus geweest. Tegelijk had ik mijn zorgen en verkrampte gevoelens als het ging omzet maken (als ondernemer) en een eerlijk salaris krijgen (als werknemer). Om God hierin te betrekken op een heel praktisch level, kwam niet eens bij me op. Terugkijkend heeft de Vader altijd geweldig voor me gezorgd!  
Al doende, lerend, luisterend naar de Heilige Geest ontdek(te) ik hoe ontspannen we hierin mogen wandelen. De aarde en alles wat erin en erop is, is van de Here God! En Jezus is gekomen om jou en mij het leven te geven. In volheidโ€ฆ Mijn mooiste loon komt nog: ik leef en werk om zoveel mogelijk mensen aan de voeten van Jezus te brengen. Het is mijn hoop en overtuiging dat God mijn leven wil gebruiken om duizenden aan de voeten van Jezus te brengen en tegen Hem te zeggen: Hier zijn ze, voor Uw eer en aanbidding! Voor minder leef ik nietโ€ฆ     

๐—จ๐—ถ๐˜๐˜€๐—ฝ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฎ๐—ธ
Als geld de enige beloning is die telt, zul je nooit rijk worden.  

๐—จ๐—ถ๐˜๐—ฑ๐—ฎ๐—ด๐—ถ๐—ป๐—ด
Ga eens het gesprek aan als werkgever met je werknemer en omgekeerd om te kijken hoe je samen beloning kunt bezien en verwoorden. Wat zijn, naast een eerlijk salaris, nog meer vormen van een Koninklijke beloning?    

๐— ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ ๐˜„๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ป?
Wil je meer achtergrondinformatie over de 40 dagen kalender en de schrijvers? Klik dan hier.

Copyright ยฉ 2021 Gabriel Financiรซle Bescherming. Alle rechten voorbehouden.

Ons adres:
Stichting Encour en Gabriel Financiรซle Bescherming
Zielhorsterweg 71, 3813 ZX Amersfoort
info@encour.nl en info@gabrielfb.nl