Auteur: Leo de Vos
Dag 39: vrijdag 2 april 2021  

Weekthema: ๐—ฃ๐—ฟ๐—ถ๐—ผ๐—ฟ๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ป ๐—ถ๐—ป ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ฝ๐—ฒ๐—ฐ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐—ณ
Tekstboek Jouw Geld Telt – Hoofdstuk 16 t/m 17

๐——๐—ฒ ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฑ๐—ผ๐˜… ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ‘๐—š๐—ผ๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฉ๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ฑ๐—ฎ๐—ด’    

๐—จ๐—ถ๐˜ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—•๐—ถ๐—ท๐—ฏ๐—ฒ๐—น – Kolossenzen 2: 13-14
En Hij heeft u, toen u dood was in de overtredingen en het onbesneden zijn van uw vlees, samen met Hem levend gemaakt door u al uw overtredingen te vergeven, en het handschrift dat tegen ons getuigde, uit te wissen. Dit handschrift was met zijn bepalingen tegen ons gericht, en Hij heeft dat uit het midden weggenomen door het aan het kruis te nagelen.
 
De zaak van de Kolossenzen en daarmee ook die van ons wordt heel helder geschilderd: we waren op voorhand ter dood veroordeeld door onze schendingen van Gods wetten en het feit dat we geen deel hadden aan zijn Verbond. Maar nu is Christus de dood ingegaan om ons eruit te halen. Onze status is radicaal veranderd. Wij zijn samen met hem opnieuw levend geworden. God gaat daar volledig in mee en vergeeft ons alles. Hoe is dat mogelijk? Er lag een vonnis klaar met de bepaling van de doodstraf in naam van de Eeuwige, en dat was in principe al uitgevoerd ook! Hoe kan zoiets worden teruggedraaid? Op die vraag hebben we geen antwoord. Zelfs de engelen staan te popelen om iets van dat geheim te mogen vatten. We kunnen alleen maar gelovig aanvaarden dat het offer van Jezus een teniet verklaring inhoudt. God haalt het, door hemzelf ondertekende, doodvonnis uit ons leven weg en spijkert het op een nieuwe bestemming waar het als een eeuwig teken van genade zal blijven hangen: het kruis.     

๐—จ๐—ถ๐˜ ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—น๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป
In het antieke Griekenland is het voorgekomen dat een man die ter dood veroordeeld was, werd vervangen door een vriend die zich vrijwillig aanbood. De vriend vroeg of hij zijn zaken nog mocht regelen en beloofde binnen de vastgestelde termijn van een paar weken terug te zijn. Hij kreeg toestemming en vertrok, met de vermaning op tijd terug te zijn omdat anders de veroordeelde zou worden geรซxecuteerd. Hij was op tijd terug en gaf zijn leven voor zijn vriend. Zoiets is dus mogelijk.  
 
Maar Jezus stierf niet vanwege een diepe vriendschap. Paulus zegt dat wij verzoend werden toen wij nog vijanden waren. Vijanden. Dat is een harde noot om te kraken, vooral als je bent opgegroeid in een evenwichtig en gelovig gezin waar de Heer een belangrijke plek heeft gekregen. Het zelfbeeld is aan het veranderen in de christelijke gemeente. We willen niets meer weten van het oude zondaarsbeeld en ik denk dat dat ook wel terecht is. Daar werd onbijbels lood aan gehangen met de potentie om je van God te vervreemden in plaats van hem te vinden. Maar de weegschaal slaat ook wel eens door naar de andere kant. Er zijn ook gelovigen die gretig aannemen dat de meeste mensen deugen, terwijl het boek van Rutger Bregman met die titel alleen maar een hele rij uitzonderingen laat zien. Was het fraaie gedrag van al die voorbeelden dagelijkse kost, zou er geen boek over geschreven zijn.  
 
Ik denk dat we van het woord vijand de zichtbare, actieve buitenkant moeten weghalen. Het is in de eerste plaats een geestelijke kwestie. Natuurlijk zijn er heel veel mensen van goede wil, op wie aan de buitenkant niets valt aan te merken. Alleen, die hebben Jezusโ€™ offer net zo hard nodig als alle anderen, om de simpele reden dat zij evenmin volmaakt zijn als de slechteriken. Maar God is wel volmaakt, en het is onmogelijk dat het volmaakte eeuwig verenigd wordt met het onvolmaakte. De eeuwige gemeenschap met God kan alleen een feit worden door de wonderlijke ruil die op het kruis heeft plaatsgevonden, de paradox van Goede Vrijdag. Wie gelovig aanvaardt wat daar gebeurd is, wie Gods definitieve oplossing voor het zondeprobleem van harte accepteert, die gaat een nieuw leven binnen dat uiteindelijk volmaakt zal zijn en uitstekend past in Gods rijk.     

๐—จ๐—ถ๐˜๐˜€๐—ฝ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฎ๐—ธ 
Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt – Augustinus   

๐—จ๐—ถ๐˜๐—ฑ๐—ฎ๐—ด๐—ถ๐—ป๐—ด
Bepaal eens voor jezelf wat precies een echte vriend is en kijk hoeveel mensen die je kent aan dat profiel voldoen, en of het voor jouzelf ook klopt.     

๐— ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ ๐˜„๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ป?
Wil je meer achtergrondinformatie over de 40 dagen kalender en de schrijvers? Klik dan hier.  
Copyright ยฉ 2021 Gabriel Financiรซle Bescherming. Alle rechten voorbehouden.

Ons adres:
Stichting Encour en Gabriel Financiรซle Bescherming
Zielhorsterweg 71, 3813 ZX Amersfoort
info@encour.nl en info@gabrielfb.nl